MUVO
Met enkele collega’s van onze school vormen wij sinds 2021 de kerngroep MUVO – muzische vorming. Wij zorgen ervoor dat we met de school minimaal 5 keer per jaar één domein van MUVO in de kijker zetten.
Tijdens de lessen MUVO gaan we creatief aan de slag met zowel muziek, beeld, drama, beweging en media. Iedere twee maanden ligt de focus bij een ander domein. Aan de hand van de muzische conceptkaartjes duiken we in een domein en gaan we hier in de brede zin van het woord mee aan de slag.
Hieronder lichten we graag even toe waar welk domein juist voor staat.
Muziek: Alles wat kinderen met muziek doen valt eigenlijk te herleiden tot twee grote categorieën: luisteren naar muziek en muziek maken. Bij muziek maken onderscheiden we het zingen van (bestaande) liederen en het musiceren.
De drang van kinderen om creatief te zijn, om te beleven, te ontdekken en te verkennen vormt het uitgangspunt van elke muzikale activiteit.
De muziekelementen klank en vorm, de betekenis, de middelen en culturele context vormen de bouwstenen van een muzikale activiteit.
Beeld: We worden omgeven door beelden. Denken we maar aan tekeningen, foto’s, gebouwen, beeldhouwwerken, schilderijen … en bij uitbreiding aan alles wat we rondom ons zien en een beeld op ons netvlies vormt.
Juist omdat beeld zo’n krachtig middel is om zich uit te drukken en omdat kinderen de beelden rondom hen moeten leren begrijpen is het belangrijk dat ze de ‘beeldtaal’ leren ‘lezen’ en ‘spreken’.
Wij helpen onze leerlingen om met verschillende werkvormen, elementen en technieken aan te rijken gaan we met onze kinderen op ontdekking in de wondere wereld van beeld.
Beweging:
Bewegingsexpressie is…
- … plezier beleven
Wanneer kinderen dansen op muziek, een spontaan vreugdedansje doen bij positief nieuws, samen expressief bewegen … dan beleven ze een intens gevoel van voldoening en plezier. - … creatief zijn
Kinderen gaan een verhaal, een beleving, een gevoel, een persoonlijke inleving creatief uitdrukken met beweging of dans. - … leren
Kinderen leren via uitdagende bewegingsopdrachten hun eigen ideeën, gedachten en gevoelens beter te uiten. - … laten zien
Als je rond beweging werkt, willen kinderen hun expressie aan het publiek laten zien. - … omgaan met lichaam, tijd, kracht en ruimte
Het instrument van de ‘danser’ is zijn lichaam. De danser geeft met zijn lichaam een bepaalde expressie, een betekenis weer en maakt hierbij gebruik van de ruimte, van de tijd en van kracht.
De termen ‘beweging’ (of ‘bewegingsexpressie’) en ‘dans’ worden vaak in literatuur door elkaar gebruikt. Strikt genomen is elke dans beweging maar niet elke beweging dans. Bewegingen worden dans wanneer ze bewust ingezet worden als expressie. Eigenlijk is ‘bewegingsexpressie’ een betere naam voor het muzische domein beweging.
Drama:
Drama is…
- … samen spelen
Kinderen spelen spontaan samen allerlei situaties in een ‘doen-alsof-spel’. Kinderen zijn speelvogels. De leerkracht kan hierop inspelen door allerlei speelse ideeën vorm te laten geven en samen naar buiten te brengen tot op het ‘podium’. - … leren
Kinderen leren via dramavaardigheden hun eigen ideeën, gedachten en gevoelens beter ten tonele te brengen. - … laten zien
Als kinderen bezig zijn met drama willen ze hun expressie aan het publiek laten zien. - … een houding
Door een rol te spelen, leren kinderen hoe ze zich t.a.v. mensen, t.a.v. bepaalde situaties kunnen gedragen.
Drama sluit aan bij het ‘doen-alsof-spel’, het fantasievolle rollenspel van kinderen, en heeft anderzijds ook raakvlakken met de kunstvorm theater.
Media: Media zijn overal tegenwoordig in onze samenleving. Televisie, internet, games, gsm’s, tablets, boeken … maken dagelijks deel uit van ons gezinsleven en van het onderwijs.
Als we willen dat kinderen bewust en kritisch leren omgaan met verschillende media en er zichzelf mee leren uitdrukken, dan moeten we hiervoor aandacht en ruimte maken op school en in informele leercontexten daarbuiten. Ons onderwijs heeft ook als taak zich in te spannen om de digitale kloof te overbruggen en iedereen maximale kansen te geven om zich in de multimediale kennismaatschappij te ontplooien
Aan de hand van de 2 maandelijkse nieuwsbrief maken we onze collega’s warm om op een andere manier met MUVO aan de slag te gaan.
Door samen te werken per graad, klas-overschrijdend en op schoolniveau leren we iedere keer weer van elkaars feedback en groeien we samen naar de beste muzische versie van onszelf.